Zamówienia:+48 570 00 55 25

Przyczyny awarii


Turbosprężarka jest tak zaprojektowana, aby mogła bezawaryjnie współpracować z silnikiem przez cały okres jego eksploatacji.
Bardzo rzadko zdarza się aby przyczyną awarii były wady produkcyjne. Większość uszkodzeń jest efektem czynników zewnętrznych. Dlatego przed zamontowaniem kolejnej turbosprężarki należy ustalić źródło awarii aby zapobiec ponownemu uszkodzeniu nowo zamontowanej turbosprężarki.

Oto najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarki :

1. Zanieczyszczony olej
Dochodzi do nich najczęściej na skutek stosowania niskiej jakości olejów, filtrów, a także w efekcie zbyt rzadkiej wymiany oleju w silniku. Ten rodzaj uszkodzenia stanowi ogromne zagrożenie dla części ruchomych turbosprężarki, powodując wycieranie się powierzchni łożysk. Duże zanieczyszczenia oleju powodują powstawanie bruzd i rozkalibrowanie łożysk wskutek czego uszkodzeniu ulegają wirnik i obudowa.


2. Ograniczone smarowanie lub jego brak
Uszkodzenie może być rezultatem niedrożności układu smarowania lub utraty smarownych właściwości oleju. Przyczynami ograniczonego smarowania są niedrożne przewody olejowe bądż awaria pompy oleju. Dodatkowo rozrzedzenie oleju przez paliwo powoduje szybkie zużycie łożysk i wałka, poprzez zwiększenie temperatury ich pracy.

 

3. Praca w ekstremalnych warunkach
Tutaj określenie uszkodzeń jest stosunkowo łatwe, a powstaje przez zbyt wysokie ciśnienie i temperaturę. Po tych uszkodzeniach wiele turbosprężarek nie nadaje się nawet do naprawy. Dochodzi do utraty właściwości smarnych oleju, który zapieka się na wałku podlegając zwęgleniu uszkadzając go bezpowrotnie. Możliwe jest również odrywanie się elementów łopatek od wirnika gdy przekroczona zostanie wytrzymałość mechaniczna materiału z którego są wykonane jak również ich deformacja prowadząca do gwałtownej usterki turbosprężarki.


4. Zanieczyszczenia w układach wydechowym i dolotowym
Dochodzi do nich w efekcie nieprawidłowego funkcjonowania układu dolotowego i wydechowego, co spowodowane może być nagromadzonymi na ścianach kanałów zabrudzeniami w kolektorze ssącym. Wszelkie ciała obce w układzie dolotowym takie jak piasek czy sól drogowa magą spowodować uszkodzenia łopatek koła kompresji przyczyniając sie do awarii turbosprężarki , także znajdujące się w kolektorze wydechowym zanieczyszczenia jak na przykład cząstki rdzy, lub przepalonego osadu pochodzenia olejowego stwarzają ogromne zagrożenie dla wirujących z wysoką prędkością łopatek wirnika turbosprężarki .

Części do turbosprężarek

nr 1 w polsce